Porttila TV

Huippu-urheilu pelastui

Keskiviikko 4.4.2018 klo 14:10 - Jari Porttila


Olympiakomitean johto, erityisesti puheenjohtaja Timo Ritakallio osoitti johtajuutta, kun hän puhui kertaalleen jo hakunsa takaisin vetäneen Mika Lehtimäen olympiakomitean huippu-urheiluyksikön johtajaksi.

Ritakallio ja erityisesti olympiakomitean toimitusjohtaja Mikko Salonen olivat saaneet julkisuudessa kovaa kritiikkiä tavasta erottaa huippu-urheilu ja tavallinen liikunta. Salonen oli useiden kertomusten mukaan kokenut uuden toimenkuvansa sellaisena, että huippu-urheilun johtaminenkin kuului hänelle, eikä huippu-urheiluyksikölle.

Juuri tämä seikka närästi Lehtimäkeä hakuvaiheessa ja juuri sen vuoksi hän veti hakemuksensa pois kesken valinnan. Nyt tuon teon voidaan sanoa pelastaneen suomalaisen huippu-urheilun.

Lehtimäki näki, että huippu-urheilua oltiin viemässä vain osaksi Salosen johtamaa Olympiakomiteaa, joka siis  koostui Valosta ja olympiakomiteasta. Salosen pääasiallinen tehtävänkuva muodostui entisen  Valon organisaation johtamisesta, siis liikunnan johtamisesta ja olympiakomitean tehtävänä oli ollut huippu-urheiluun keskittyminen.

Olympiakomitean puheenjohtaja Ritakallio sai kentältä paljon palautetta ja kun myös varapuheenjohtajat Jukka Rauhala ja Susanna Rahkamo sekä urheilijoita valintaprosessissa edustanut Olli-Pekka Karjalainen halusivat painottaa valinnassa huippu-urheilua, päätyi Ritakallio lopulta ottamaan luurin käteensä ja soittamaan Lehtimäelle.

Lainkaan aliarvioimatta muita hakijoita, niin nyt tehty valinta betonoi huippu-urheilun aseman Olympiakomiteassa. Huippu-urheilua johtaa huippu-urheiluyksikkö. Lehtimäen aseman pitäisi olla selvä kaikille, eikä talviolympialaisissa koettuja episodeja toimitusjohtajan kanssa enää pitäisi syntyä.

Lehtimäellä on myös kokemusta huippu-urheilun koko kentästä ja hänellä on selkeä visio siitä, mihin suuntaan junan on mentävä. Jos resurssit eivät jatkossa kasva merkittävästi, niin silloin vähiä rahoja on suunnattava tekemiseen yhä keskitetymmin. Jatkossa kokonaisvaltainen valmennus keskittyy yhä enemmän suuriin valmennuskeskuksiin, jossa palvelut on helpompi järjestää eri lajien urheilijoille.

Nyt kun olympiakomitean sisäinen valtataistelu on saatu pois päiväjärjestyksessä, toivoisi siltä selkeämpää panostusta markkinointiin. Olympiakomitean sponsoripaletti on hälyttävän pieni, jos sitä verrataan vaikkapa 2000-luvun alkuun. Ritakallio pystyy avaamaan kaikkien Suomessa toimivien suurten yritysten päättäjien ovet markkinamiehille, on suorastaan ihme, jos maailman yhtä tunnetuimmista brändeistä ei saada kaupattua yrityksille.

Viiden renkaan lisäksi heille voisi tarjota näköalapaikkaa suomalaisen huippu-urheilun paalupaikalla. Tarinankerronnan ei ainakaan uskoisi olevan ongelman, sen verran hienoja tarinoita nykyhuippujemme taustalta löytyy.

 

 


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini